Spørsmål:
Hei. Jeg har en frisk og fin gutt på to måneder, vi koser oss masse i denne nye tilværelsen, men jeg får ikke slappet ordentlig av. Jeg går med konstant angst for å miste gutten min. Jeg vet at jeg burde kose meg med alle dagene man har, men jeg er så redd, jeg klarer nesten ikke å legge han fra meg.

Svar:
Svar: Kjære deg. Ja, sånn kan det også være å være mor. Glede og bekymring. Dette vil gå hånd i hånd gjennom livet ditt, og du vil nok etterhvert lære deg å leve med det.
Akkurat etter at man har fått barn er følelsene så sterke, så mange og nye at man kan bli helt overmannen av dem. Kvinner i alle aldre vil nok kunne kjenne seg igjen i det du forteller.
Mitt råd til deg er: Snakk om det. Del dine tanker med partner, venner, foreldre o.s.v. Når vi snakker om ting som opptar oss får vi bearbeidet det og det kan være til god hjelp. Du kan evt. snakke med helsesøster/jordmor eller noen på helsestasjonen også. Kanskje går du i en mødre- gruppe der dette kunne være et tema.
Klarer du å forsone deg med at vi rår ikke over alt i livet, men tar likevel sjansen på å leve, kan du kanskje få det litt bedre?
Lykke til videre med all glede og sorg, og den fine lille gutten din! Hilsen Monica.