Spørsmål:
Hei. Forrige IVF forsøk (søsken) endte i MA. Det var grusomt, men jeg visste det egentlig fordi symptomene ble borte. Denne gangen har jeg få om noen symptomer; er litt øm i brystene nå og da. Hvor vanlig er det med MA? Hvorfor skjer det? Siden det har skjedd med meg - faktisk to ganger (Da dattera mi ble til på 3. IVF var der også en tvilling som ble borte i 6-7 uke, er jeg disponert for det? Klarer ikke glede meg over graviditeten fordi jeg er livredd for at det skal skje igjen. Blir veldig glad for svar...

Svar:
Jeg har stor respekt for kvinner som deg. Det er ikke vanskelig å forstå redsel og engstelse som du beskriver.
Men, abort skjer IKKE oftere ved IVF enn ved graviditeter som er blitt til på vanlig vis.
Det er likevel en forskjell. Ved IVF vet man jo om svangerskapet fra dag 1, og det kan være en stor belastning.
Før tidlig-graviditetstestene kom på markedet ble nok de veldig tidlig abortene oppfattet som en forsinket mens.  Det var kanskje lettere å være kvinne da?
Vi vet imidlertid at ca. 15% av alle graviditeter fra uke 4-20 ser ut til å ende i spontanabort. Vi snakker således ikke om disposisjon for å abortere.
Jeg håper på det beste for deg denne gangen. Regner med at du får /tar akupunkturbehandling også.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.