Spørsmål:
Hei, For 12 dager siden hadde jeg en abort, jeg var da 10 uker og 4 dager i svangerskapet. Jeg hadde en utskrapning og legen sa at alt så greit ut - glatte fine vegger i livmora, og hun så ikke noen grunn til at det ikke skulle gå bra neste gang.
Nå er det slik at vi er 3 venninner som til sammen har hatt 6 aborter på 1 år, dette var min første abort og jeg har to barn fra før på 11 og 14. Legen nevnte noe om hormonbehandling som ett tilbud ved neste graviditet for å beholde barnet. Kan det være hormonet progreston hun mener? I så tilfelle kan det måles om dette hormonet mangler eller er det bare noe de gir for sikkerhetsskyld?

Svar:
Svar. Hei Marit!
Det er alltid trist å oppleve at det man hadde ønsket og sett frem til ikke ble som planlagt. Svangerskap er på en måte et risikabelt prosjekt når vi vet at  sjansen for en spontanabort mellom 4-20 uke er 15 prosent.
Med tanke på hormonbehandling i forbindelse med aborter, er dette noe som ev. administreres fra spesialisthold. Jeg kjenner ikke til resultatene, om det faktisk kan bevises at kvinner beholder barnet de venter pga. hormonbehandlingen, eller om det er som du sier for sikkerhets skyld.
Jeg tror ikke det vanlig å tilby denne ”behandlingen” eller en abort, men spør legen som foreslo dette for deg og be om ytterligere info om du ønsker det.
Lykke til igjen! Hilsen Monica