Spørsmål:
Jeg er 10 uker på vei, og kjenner ingen ting! Sist kjente jeg heller ikke noe særlig, men hadde i hvert fall ømme bryster og var svært trøtt. Nå er det ingen ting i det hele tatt! Jeg er kjemperedd for at det har skjedd en MA (Missed Abortion) Hvor ofte skjer MA? Jeg har ikke time til lege før om en mnd (da er jeg over 14 uker på vei), og jeg synes det er alt for lenge å vente... Er det noe jeg kan gjøre for å finne ut om det har skjedd en MA? Takk

Svar:
Svar: Det er trist at du skal være så redd nå som egentlig burde være glad, men dessverre ser det slik ut for meg at engstelsen bare øker blant oss. Alle ønsker vi oss garantier for livene våre, men det finnes ikke. Heller ikke for svangerskap. Sjansen for å abortere er ca. 15% fra 4 og 20 uke. Du nevner at det er så annerledes denne gangen, og slik opplever nok mange gravide det. Men,- det betyr ikke at noe er galt!
Du spør om det er noe du kan gjøre, og du kan f.eks ta en ny gravitest. UL er også en mulighet. Klarer du imidlertid å stole på kroppen din, gå i dialog med fosteret og riktig unne deg glede og forventning, tror jeg dette vil gjøre deg bedre enn alle tester.Husk at alle gode tanker vil påvirke både deg og barnet du venter, og kanskje den øvrige familie. Prøv å snakk med partneren din og få hans tanker om saken. Det kan hjelpe. Dessuten er dere to om dette, og det kan være godt for han å få vite hva du sliter med.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.