Spørsmål:
I dag er jeg 12+3, hvis jeg fortsatt er gravid... Opplevde i går min andre blødning i svangerskapet, denne gangen med smerter og mer blod. Legen min ringte vakthavende gynokolog på sjukehuset i dag, og ville ha meg inn der, men hun sa at vi skulle vente og se om jeg fikk mer smerter og feber først! ! Jeg er helt knust, vet jo ikke om den lille lever eller ikke, og skal nå gå i flere uker uten å vite noe som helst. Kjenner at jeg er helt knekt, enda jeg egentlig er en sterk person. takler ikke dette, bare gråter og kaster opp. Trudde noe av poenget også var en frisk mor, men tok visst feil. Orker ikke mye mer nå. (er alene hele uka med kun en hund som selskap). hvorfor kunne jeg ikke få ul??

Svar:
Kjære deg! Dett var veldig trist å høre. Jeg synes det var unødvendig av vakthavende gynekolog å ikke tilby deg en UL, men legger også til at det er svært vanlig med blødninger i svangerskapet. Det hjelper imidlertid ikke den som opplever blødningene.
Rent feministisk sett provoserer det meg at kvinner i nød blir tatt hånd om på en så elendig måte når vi vet hva som satses på menn med hjerteproblematikk. De behøver ikke bevise for noen at de virkelig har hjerteproblemer evt. et infarkt for å bli innlagt.
Jeg vil foreslå for deg at du tar kontkakt med legen din igjen, og forteller hvordan du har det. Han/hun kan gjøre en ny henvendelse, og treffer i beste fall på en annen gynekolog. Du har også fritt sykehusvalg og kan be om å få utført UL på et annet sykehus.
Håper det går godt for deg og at du får god hjelp som du fortjener nå!
Hilsen Monica.