Spørsmål:
Hei. Kan du være så snill å skrive litt om hva det er som skjer når en graviditet utenfor livmoren inntreffer og hvordan man påviser at så er tilfelle? På forhånd takk.

Svar:
Av og til skjer det at egget ikke fester seg der det skal, men gjør det på helt galt sted.
Det vansligste er nok at det skjer i en av egglederne.
Det kan være at egglederen er skadet, er blitt for trang eller har en form som gjør det vanskelig å passere, eller kanskje fordi egget selv ikke rakk å komme lenger da "programmeringen" kom om å grave seg ned.Da skjer det for tidlig.
Andre egg farer langt av sted og kan gravde seg ned i bukhulen. Noen ender det også helt ned i livmorhalsen før det stopper opp.
Mens andre kommer ut av eggstoken, befruktes og blir hengende ved eggstokken.
Svangerskap utenfor livmoren(extra-uterint eller ektopisk svangerskap) ender praktisk talt altid med å ødelegge vev og blodårer som sprenges i stykker når fosteranlegget vokser inn i det. Av den grunn kommer det smerter og en kraftig blødning. Det er vitkig å vite at denne blødningen som oftest bare skjer inne i bukhulen.
Det må som regel en operasjon til for å rydde opp. Det gjøres som oftetst gjennom et kikkhull i magen, lapraskopi.
Vi som jobber i dette faget har alltid svangerskap utenfor livmoren i tankene ved blant annet sterke smerter tidlig i svangerskapet.
Hilsen Monica.