Spørsmål:
Er det mulig å være gravid selv om du har fått litt mens? Jeg har nemlig fått en veldig rar mens med lite blødninger. Jeg har vært gravid med tvillinger og lurer derfor på om jeg har fått et egg befruktet og det andre har kommet som mens, er det mulig? Jeg har gravidsymptomer...

Svar:
Svar: La meg slå det fast: Blødning i svangerskapet er heldigvis ikke ensbetydende med abort
Du skriver: ”har vært” gravid med tvillinger og jeg forstår dessverre ikke helt hva du mener. Men,- er man gravid med tvillinger er enten ett egg blitt befruktet, som så igjen deler seg og blir til to helt like foster (enegget), eller to egg løsner og blir befruktet (toegget).
Det hender nok et tvilling foster går til grunne tidlig i svangerskapet, mens det andre vokser seg stor og fødes velskapt. Om dette skjer og kvinnen ikke vet at hun venter to, ( for eksempel ikke IVF eller tidlig UL) vil det blir en godt bevart hemmelighet. Dette skjer med andre ord svært sjelden som en mens blødning. Er du i tvil om du fortsatt har et eller to barn i magen eller om du er i ferd med å abortere kan det være godt å snakke med jordmor/lege som du går til kontroll hos.
Hilsen Monica.