Spørsmål:
Hei!
Kort før termin var min mann og jeg så uheldige å miste vår lille ønskedrøm. Vi føler veldig sterkt at vi ikke blir "hele mennesker" igjen før vi får et barn til - selv om det aldri kan erstatte vår kjære førstefødte, har vi så mye foreldrefølelser som vi så gjerne vil gi til noen. Hvor lang tid vil det gå etter fødselen før vi kan regne med at jeg får eggløsning igjen?

Svar:
Svar: Kjære begge to! Det er veldig trist å høre hva dere har opplevd. Det er
dessverre ikke alle barn som får oppleve å bli født levende. Jeg håper dere har
gode minner fra svangerskapet og tiden dere hadde sammen med barnet,
de deilige sparkene og annen kommunikasjon. Må si jeg er
imponert over hvordan dere nå orienteres mot nye mål. Kvinnekroppen gir oss
heldigvis mange muligheter. Den menstruerer år etter år og gjør seg hele
tiden klar til å ta i mot et befruktet egg, like forhåpningsfullt hver
måned gjennom hele vår fertile fase.
Det er nok individuelt hvor lang tid det går før eggløsning og mens
kommer etter en fødsel. Gir du deg selv noen uker, vil du oppleve
at renselsen avsluttes og en ny blødning med frisk blod, mer menslignende
vil komme. Hvis du ønsker å vite mer om eggløsningstidspunkt kan du følge
med på hvordan slimet i skjeden din endrer seg. Ved eggløsning vil slimet bli
blankt og seigt og kunne trekkes ut i lange tråder. Dette kan enkelt testes
ved daglig å ta litt av slimet på fingrene og følge med på
hvordan konsistens og farge forandres.
Jeg ønsker dere alt godt og lykke til med nytt svangerskap!
Hilsen Monica.