Spørsmål:
Hei Monica Jeg har hørt mye rart om festeblødning, og vet at dette er en liten blødning forårsaket av at egget fester seg. Det jeg lurer på, er denne alltid lyserosa, eller kan den være rødfarget/brun etc. Hvor mye kommer det? Og ikke minst, når kan en forvente den?

Svar:
Festeblødning er et begrep; en mulig forklaring på årsak til blødning tidlig i svangerskapet, ikke et tegn på svangerskap. Ser du forskjellen?
Ca. en fjerdel av gravide opplever blødning tidlig i svangerskapet. Oftest kan vi faktisk ikke sikkert påvise årsaken til slike blødninger. Det er i denne forbindelse vi snakker om festeblødning som en mulighet.
Det er helt umulig å angi tidspunkt, for hvem vet når egget graver seg ned?
Lyst blod er oftere tegn på en frisk blødning enn brun/rødt.
Håper du ble litt klokere.
Hils Monica.