Spørsmål:
Hei! Lurte på et par ting,har vært plaget med mye blødninger gjennom hele svangerskapet,gjerne en gang eller to pr mnd. Er dette normalt? Det er til samme dato hver eneste mnd! Har fått sjekket fosteret ved hver blødning og fått beskjed om at det er livmortappen som er lettblødende. En annen gang fant legen et hematom bak på morkaka,men nå siste gang visste dem ikke hva det kunne være. Er det egentlig noe jeg bør bekymre meg for? Jeg har også et annet problem,det er ingen som vet når jeg har termin!! Fått beskjed om alt fra 1.desember til midten av januar. Jeg vet når jeg hadde siste mens (25.feb. 2003) og får da termin rundt 9.desember,og jeg frykter nå at jeg kan komme til og gå for lenge over tiden. Hva gjør jeg nå? Ingen tar meg alvorlig!

Svar:
Svar: Det er svært belastende å ”småblø” gjennom et langt svangerskapet. Det kan ikke sies å være normalt , men jeg har møtt flere kvinner som har hatt det som deg. Ofte finner man ikke årsaken til blødningene. Kvinner kan fortelle at de først i ettertid så hvor mye det hadde "kostet" dem, - denne stadige engstelsen. De beskrev det som å være i konstant beredskap.
Dersom det er tatt bakterieprøve og kreftprøve fra livmorhalsen din burde det ikke være grunn til bekymring for blødning derfra.
Med tanke på termindato vil jeg råde deg til å gå ut fra siste mens og regne med et desemberbarn. Trøst deg med at barna vet når de skal komme. De bryr seg ikke om alle mulige terminer.
Dersom du ikke føler at du blir tatt på alvor kan du ta det opp på neste kontroll. Det er helt greit, og av og til helt nødvendig for å fortelle oss i helsevesenet at det vi gjør ikke er bra nok. Lykke til med god egenomsorg!
Hilsen Monica.