Spørsmål:
Hei! Er nå 10 uker på vei. Har trent en del før svangerskapet og fortsatte med sykling og jogging frem til 8. uke, da fikk jeg brunrød utflod etter en joggetur. Har ikke turt å jogge etter dette. Snakket med en gynekolog som frarådet meg å jogge, samt sykle på humpete veier, men hun mente jeg kunne gå på turer og sykle dersom jeg ikke overdrev. Går en del på tur, men fikk på ny brunrød utflod etter å ha gått raskt i oppoverbakke. Er nå veldig usikker på hva jeg egentlig kan gjøre og ikke gjøre, kanskje jeg ikke bør bekymre meg i det hele? Hadde egentlig lyst å trene en del for å holde meg i form, ikke for å oppnå gode resultater, men i hovudsak for humøret sin del! Ser at det er flere som spør om blødninger/ blodig utflod, men må bare spørre jeg og, takk på forhånd!

Svar:
Svar: Det er flott at du vil holde deg i form og har glede av fysisk aktivitet. Ingen ting er bedre enn det! Dessverre kan det se ut til at det meste er blitt ”farlig” når vi venter barn, og vi avstår fra aktiviteter vi trives med - mens det som virkelig er FARLIG, som å kjøre bil i 90 km. det fortsetter vi med! Forstår du hva jeg mener?
Jeg tror ikke kvinner som bar ved og vann holdt opp med det selv om de hadde brunlig utflod. Nå hadde de kanskje ikke valgmulighetene som dagens kvinner har heller.Mitt råd er at du gjør det som føles riktig for deg. Det er ikke FARLIG!
Lykke til med et aktivt svangerskap!
Hilsen Monica.