Spørsmål:
Kjære Monica! Jeg er en 28 år gammel jente som kanskje er gravid. Tidligere i år ble jeg gravid, og opplevde da mange dager med brunlig utflod (eller såkalt spotting) før jeg spontanaborterte da jeg var ca 5+4 på vei.
Det er kanskje umulig å svare på, men kan det være noen sammenheng mellom brun utflod og spontanabort? Kan det være at et befruktet egg ikke klarer å feste seg som det skal i livmorveggen, og at dette er årsak til små blødninger?
Jeg kan legge til at denne gangen hadde jeg eggløsning på dag 19 i syklusen, og brun utflod startet på dag 25, altså omtrent når et befruktet egg kanskje fester seg. Bør jeg kontakte lege dersom utfloden er brunlig over lang tid og det viser seg at jeg er gravid ? Jeg har tenkt å kontakte legen selvfølgelig, men jeg synes egentlig ikke det haster med første kontroll. Har du noen gode råd?

Svar:
Svar: Hei Gitte!
Så spennende du har det akkurat nå. Det hender at kvinner kan ha en liten blødning/ litt brunlig utflod i forbindelse med eggløsning eller i forbindelse med at egget implanteres (fester seg) i livmorslimhinnen. Det behøver således ikke være sammenheng mellom brunlig utflod og spontanabort.
Det skal likevel tilføyes at denne type utflod også kan sees i forbindelse med en abort.
Mitt råd til deg er: Bruk litt tid på å se det hele an. Er du gravid vil nok utfloden gi seg etter hvert. Er du ikke gravid vil du få mens. Usikkerhet kan være vanskelig å måtte forholde seg til, men det hører med til denne delen av kvinnelivet.
Er du gravid og utfloden vedvarer er det opp til deg når du vil oppsøke lege/jordmor. De kan ikke gjøre så mye fra eller til. Ev. henvende deg til en gynekolog for en vaginal ultralyd.
Lykke til videre! Tenk positivt. Hilsen Monica.