Spørsmål:
Hei! Jeg har i de to siste ukenen hatt perioder med brunaktig utflod, uten noen spesiell lukt. Jeg lurer på hva dette kan være. Jeg vet at barnet lever fordi jeg har hørt hjertelyd, senest i går. Jordmor visste ikke hva dette kunne være, men hun mente det kunne være gammelt blod. Jeg er 12+0 i dag. Jeg kan nevne at jeg ble gravid igjen rett etter en spontanabort i uke 6,uten å ha mens imellom dersom dette kan ha noen betyding.Takk for en hyggelig og "hjelpsom" side.

Svar:
Svar: Gratulere med nytt svangerskap! Jeg tror nok jeg vil støtte jordmoren din i det hun sier. Dette blir imidlertid bare antagelser, men når livmoren vokser kan det godt tenkes at små blodkar kan briste. Det kan også oppstå små kortvarige blødninger fra livmorslimhinnen, selv om det er en helt normal graviditet. At du ble gravid uten mens imellom har ingenting med dette svangerskapet å gjøre.
Tenk friskt og fortell barnet du venter at hun/han må holde seg i hulen sin! Trøst deg med at med et levende foster i dag er det veldig, veldig stor sjanse for at dette vil gå bra. Lykke til videre, og takk for hyggelig hilsning!
Hilsen monica.