Spørsmål:
Hei Monica, Jeg ønsker å å vite litt mer om det Maiken spør om. Jeg har hatt litt brunt utflod nå et par dager, men i dag har det kommet mye mer (måtte bruke bind) og det er litt slimete med litt blod i. Det er dette blodet som bekymrer meg. Har ikke vondt noe sted. Leste om truende abort som er blødning uten smerter, men jeg mener jo at dette ikke er direkte blødning heller da. Vet ikke om du kan svare før jeg får kontaktet legen min til uken (pga. helligdager), men håper så inderlig. På forhånd takk.

Svar:
Svar: Hei Mia. Enkelte ganger er det nok bare tiden som kan vise oss hva som skjer med og i kroppen vår. Det som er helt sikkert med utflod, slim og blod, er at det som ikke kommer fra selve fosterannlegget i livmorhulen fører sjelden til abort. Ta frem et bilde (f.eks bilde i babyverdens svangerskapsbok, uke 10 og se på den lille passasjeren som er avbildet i sitt eget verdenshav) så kan du lettere forstå hva jeg mener. Det er som du ser et “lukket” system. Går det imidlertid hull på hinnene som fosteret ligger i vil en abort være uungålig.
Tenk friskt! Livmoren er svært blodrik nå, og det kan oppstå blødninger her som aldeles ikke fører til abort. Jeg tillater meg likevel å komme med en betraktning. Det skjer av og til at kroppen med all sin klokskap avviser noe som ikke har livets rett. Det er tøfft å oppleve, men det er også en del av det fantastiske kvinnelivet.
Ønsker deg alt godt! Hilsen Monica