Spørsmål:
Hei Jeg hadde en SA i januar, min første graviditet. Jeg har spørsmål ang. blodtype og graviditet. Jeg er blodtypr O+ og min samboer er A+. Jeg har lest om blodtypeuforenlighet, som kan forekomme mellom en type O mor og en type A far, har vært satt i sammenheng med en rekke vanlige misdannelser. Stemmer dette tror du? Og at mødre med blodtype O danner antistoffer mot fosteret som kanskje har A, B eller AB. Og at dette kan være en mulig årska til abort. Blir litt engstelig av å lese slike ting, men en kan jo ikke la vær å lure heller. Håper du kan svare meg (og kanskje berolige meg litt). Hilsen Juni76

Svar:
Svar: Det er ikke vanlig å tenke blodtype uforenlighet i forhold til abort. Jeg synes du bør slå den tanken fra deg med en gang. Hvordan hadde det vært for menneskeheten om blodtype uforenlighet var et stort problem? Nei - tenk friskt, se fremover og vit at dette er noe som svært mange kvinner opplever i sitt liv. En måte å se det på kan være som en svært god forsikring i forhold til hva som er liv laga og hva som faktisk slutter å utvikle seg fordi noe har gått galt i den livsviktige programmeringen.
Lykke til med våren og et nytt forsøk!
Hilsen Monica.