Spørsmål:
Hei Monica.
Er gravid i 8. uke, og oppdaget nettopp blødninger etter samleie. Hadde en spontanabort i november, og nå lurer jeg på om dette kan være starten på en ny?? Er veldig nervøs da dette er noe jeg virkelig ønsker å bære frem....

Svar:
Svar: Jeg håper ikke det. Det er aldri godt å vite hva en blødning kan resultere i, men trøst deg med at all blødning ikke nødvendigvis resulterer i en abort.
Dersom blødningen ikke er fra selve fosteranlegget og fosteret befinner seg i livmoren behøver det ikke bety at du aborterer.
Nå som du er gravid, er livmoren svært blodrik, og et lite blodkar kan briste f.eks i forbindelse med samleie. Mange blir derfor rådet til å avstå fra sex til de har passert tiden(ukene) for spontan aborten.
Håper på det beste for deg og barnet! Lykke til! Hilsen Monica.