Spørsmål:
Hei! Er i uke 7+1 og blødningene startet for 4 dager siden. Det var ikke så mye, og jeg hadde ikke noe smerte. Jeg fikk maset meg til en UL og der så de at hjertet slo! Det var en stor trøst, men så er det denne småblødningen da....
Jeg hadde et opphold på en dag, så kom det brunlig utflod (den første dagen var det friskt blod)Kan det være en MA på gang, siden jeg ikke har noe vondt? Hvor stor er sjansen for abort når hjerte slår? Kan jeg slappe av?
En annen ting. Jeg jobber med barn, og noen løft blir det, bør jeg være sykemeldt når jeg har disse småblødningene? Jeg er så redd for at jeg skal miste. Kan jeg gjøre noe?

Svar:
Svar: Hei Milla!
Jeg forstår at du ikke har det lett nå. Det er svært vanskelig å si eksakt hva som vil skje. Det vil bare tiden vise. Du vet det er få garantier i livet.
Så lenge hjertet slår er det nok ikke blødning fra selve fosteranlegget. Det er et svært godt tegn! Livmoren er svært blodrik nå, og blødningen kan for eksempel komme fra en liten blodåre i livmorslimhinnen eller i livmorhalsen. Med andre ord behøver ikke all bløding tidlig i svangerskapet være ensbetydende med abort.
Det er ikke uvanlig med brunlig utflod etter en frisk blødning. Antakeligvis hører dette med til den opprinnelige blødningen og representerer ikke en ny.
Det beste du kan gjøre er å prøve å tenke så positivt som mulig. Føler du deg utilpass på jobb, så  be om en sykemelding noen dager til det hele roer seg ned. Du spør om sjansen for abort: Rundt 15 % av alle graviditeter mellom 4-20 uker ender med abort.
Husk likevel på at når du har sett et levende foster med et tikkende hjerte er sjansene hele 90% for at dette går bra, selv om du blør litt fra skjeden.
Lykke til videre! Ønsker deg alt godt. Hilsen Monica