Spørsmål:
Jeg er i uke 16. Hadde for 2 uker siden blødning. Var på sykehuset til UL. Babyen hadde det bra. Morkaken lå delvis foran mormunnen. De sa at jeg kunne få fler småblødninger. Igår hadde jeg en større blødning igjen. Var hos fastlegen som også tok UL. Igjen alt bra med den lille. Ble sykemeldt i 1 og 1/2 uke med nesten sengeleie og ikke sex. Er dette et problem som kommer til å gå over. Føler meg fysisk sprek og er i fin form. Men blir jo redd for disse blødningene. Er også redd for å måtte ligge resten av svangerskapet. Har en 3 åring også som ikke skjønner hvorfor mamma ikke kan leke, bære og tøyse som vi pleier. Nå er jeg nesten redd for å gå på do.....

Svar:
Jeg forstår at dette kan oppleves både skremmende og truende. Det er langt frem til uke 40.
Det er ikke uvanlig at kvinner som får påvist dypt sete/delvis forliggende morkake ved rutien UL. Når de så kommer til kontroll i uke 32 får de fleste beskjed om at alt er fint. Morkaken har blitt med oppover sammen med den voksende livmoren.
Det må du også håpe skjer med deg!
Jeg vil tro at du må forsøke å slå deg til ro med situasjonen som den er, ta tiden til hjelp og håpe på det beste.
Snart er du 20 uker, og halvveis. Hurra!
Sørg for at du også får jordmor kontoller underveis slik at du kan få dekket andre behov enn det" tekniske" som ved en UL us. Still alle spørsmål du har når du er til kontroll og ta godt vare på deg selv.
Ikke være redd for toalettbesøk.
Ønsker deg alt godt og håper på det beste!
Hilsen Monica.