Spørsmål:
Er nå gavid med mitt første ban og jeg gleder meg kjempemye. Er også veldig utolig for at noe skal gå galt, og dette tenker jeg på til alle døgnets tider, og det påvirker meg også veldig ellers i dagliglivet. Vil ikke miste dette lille barnet jeg så sårt ønsker. Er nå i uke 17. Hadde en blødning etter samleie i uke 10, men ultralyden i uke 12 viste at hjertet slo og alt stod bra til.. Har litt stikkende smerter i magen innimellom, men jeg har hørt at det er normalt. Lurer bare på hvor stor sjansen er for at dette svangerskapet skal gå bra? Begynner risikoen å avta? Hvordan kan jeg merke at noe er galt? Håper på raskt svar. vennlig hilsen urolig jente.

Svar:
Svar: Det er STOR sjanse for at dette skal gå bra. Rundt 15% av alle graviditeter mellom 4 og 20 uke ender med abort, og det fosteret er levende til tross for blødning går det bra med rundt 90%, - så slapp nå av og unne deg alle glede.Det er helt normalt å være engstelig, men det er trist for deg hvis du ikke klarer å stole på at dette kan dere klare sammen, du og barnet ditt. Om ikke så lenge vil du begynne å kjenne bevegelser, og det vil forhåpentligvis roe deg.
Du spør om du kan merke om noe er galt, og det er nok ikke så lett bestandig. Men, magen vil slutte å vokse og sparkene blir borte.
Det beste du kan gjøre er å fylle deg opp med gode tanker, gode sanseopplevelse og huske på at det lille barnet ønsker seg en glad mor.
Lykke til videre på denne spennende reisen! Hilsen Monica.