Spørsmål:
Hei. Jeg er kommet i uke 13 av svangerskapet. i dag tidlig onanerte jeg, og noen få timer senere oppdager jeg litt friskt blod i trusa. Har ingen smerter, og har heller ikke hatt blødninger tidligere i svangerskapet. Blir nå selvfølgelig svært nervøs, og redd for at noe er galt. Har dette trolig noe med onaneringen å gjøre, eller bør jeg kontakte lege? ska til jordmor på mandag, så får muligens observere frem til da - å nevne det for henne. Trenger noen beroligende ord.

Svar:
Det er ikke uvanlig med blødning tidlig i svangerskapet, - ofte uten at vi kan gi noen god grunn. Liten blødning uten smerter kan du tillate deg å se an. Kommer det mer, eller du får mensmurring/smerter er det naturlig at du tar kontakt. Nevn det også for jordmor på mandag.
Onani uten bruk av tekninske hjelpemidler som føres inn i skjeden (noe som frarådes i svangerskapet) kan ikke gi blødning.
Det kan være godt å vite at all blødning som ikke har med selve fosteranlegg å gjøre, ikke vil resultere i spontan abort.
Ønsker deg lykke til videre!
Hilsen Monica.