Spørsmål:
Hei Hei. Er gravid i 38`ende uke og i går trodde jeg fødselen var i gang, hadde store magesmerter og blødde mye. Men så viser det seg at blodet kom fra urinveiene. Jeg tisset altså blod, ble etterhvert sendt til legevakten, og etter fire timers vente tid sent hjem. Det var ingen tegn til bakterier i urinen bare blod. Er nå veldig bekymret. Kan det være normalt å tisse blod og da mener jeg så og si bare blod? Og hva kan dette komme av?
Vær så snill svar. Fikk ingen svar i går hos legevakten! Har foresten også en åpning på størrelse med en finger.

Svar:
Svar: Jeg forstår godt at du er usikker, og deg vil råde deg til å ta kontakt med jordmor/fastlegen din. Jeg sier IKKE at blodet IKKE kom fra urinveiene, men det skal svært lite blod til fra skjeden før det slår ut som ”blod i urinen” på en test vi tar. Det er ikke normalt å tisse blod som du beskriver det. Har man en kraftig urinveisinfeksjon kan man godt se blod i urinen med det blotte øye, men det er utelukket i ditt tilfelle.Noen kvinner kan starte fødselen med en ganske kraftig blødning(tegningsblødning). Av og til skjer det jo at en fødsel stopper opp også. Men hvorfor ble du ikke sjekket/ innlagt på fødeavdelingen der du skal føde? Du fortjener å bli tatt godt hånd om og få god informasjon.
Lykke til med innspurten og god egenomsorg! Hilsen Monica.