Spørsmål:
Hei og takk for en flott og informativ nettside! Har lest mange spørsmål og svar ang. blødning under svangerskap, men lurer likevel: Er 36 år og gravid for andre gang. Har ingen tidligere aborter. Mitt første barn er 3,5 år. Hadde dengang et normalt svangerskap med to bittesmå blødninger, en i uke 8 og en i uke 10. Fikk beskjed av lege at det ikke var noe å være redd for. Etter noen uker levde jeg helt som vanlig, trente, jobbet, hadde sex, og fødte på termin. Denne gangen er det ikke like enkelt: For 5 uker siden, var da i uke 12, fikk jeg en kjempeblødning. Etter innvendig ultralyd på sykehuset, fikk jeg vite at det sansynligvis har vært en tvilling der, som kroppen nå støtte ut. Den gjenværende så helt normal ut. Har også vært på ultralyd nå for en uke siden i uke 16, og fikk samme beskjed, at babyen ser normal ut. Blødningen stoppet helt etter 3,5 uker. Det jeg lurer på nå, er om jeg kan tillate meg å trene. Legen på sykehuset sa at det var helt greit, at det ikke var truende abort, og at blødningen kom fra den tomme "posen". Jeg har trent mye i mange år, og var før graviditeten i svært god form. Det jeg nå ønsker, er å kunne gå i raskt tempo, gjerne også sykle på ergometersykkel. Men jeg ønsker ikke å ta noen sjanser! Hva mener du om dette? Lurer også på om jeg kan ha sex, tør heller ikke det. Takknemlig for svar!

Svar:
Jeg forstå godt din engstelse. Blødning gjør noe med oss alle! Det er nok ikke noen annen måte å finne ut om du kan gjøre som du ønsker enn å prøve deg forsiktig frem. Bruk litt tid, gå noen turer i vanlig tempo, ha forsiktig sex o.s.v., og se hva som skjer. Tåler du dette uten at det kommer ny blødning kan du gjerne øke tempo og aktivitetsnivå. På denne måten vil du bli tryggere og kan etterhvert bli komfortabel med treningsøkter og et normalt liv igjen.
Takk for hyggelig tilbakemelding på siden!
Ønsker deg et fint svangerskap med mye aktivitet.
Hilsen Monica.