Spørsmål:
Spontanaborterte etter en uke på skiferie. Fredag kjørte en annen løper inn i meg og traff meg på siden. Lørdag startet de voldsomme smertene i magen og ryggen, samt store blødninger. Kan en aktiv uke på ski samt dette kræsjet være grunnen til aborten? Hvor lenge etter at forsteret er dødt merkes symptonene på en abort?

Svar:
Svar: Det dessverre ikke mulig å si med sikkerhet hva som kan være årsaker til at slikt skjer. Er det en sammenheng mellom påkjørselen, eller hadde det skjedd uavhengig av det? En aktiv uke på ski kan imidlertid ikke fremkalle abort. Med tanke på symptomer er det svært forskjellig når de inntrer etter at fosteret er dødt. Kvinner kan oppleve å komme til rutineultralyd uten å ha noen anelse om at noe er galt og få den triste beskjeden at fosteret er dødt, mens andre får blødninger, aborterer og kan se på fosterets størrelse at det nylig må ha dødd.
Håper du ser fremover og prøver igjen! Hilsen Monica.