Spørsmål:
Hei ! Skulle tro at jeg som fjerdegangsfødende hadde en viss peiling .. Er gravid i 18 svangerskapsuke og fikk vite at jeg hadde morkaken liggende foran fødekanalen . Da jeg etter UL var hos jordmor sa hun så raskt at dette nok kom til å bli et keisersnitt.. Dette overrasket meg voldsomt siden jeg har født alle de tre andre barna naturlig . Den siste fødslen var veldig tøff og hard men jeg var forberedt på å få det fjerde barnet naturlig også :) . I det jeg skulle forlate jormoren sa hun at jeg måtte ta kontakt dersom jeg hadde blødninger eller andre symptomer , men det er disse symptomene jeg ikke kjenner til , siden jeg tidligere ikke har hatt noen komplikasjoner i mine svangerskap . Kan noen hjelpe meg ? Jeg liker å vite om ting i forkant derfor håper jeg at noen kan svare meg kjapt . Ellers lykke til med svangerskap og fødsel til alle dere som er gravide .

Svar:
Svar: Jeg forstår din bekymring. For mange er det nok bedre å vite enn å gå å bekymre seg. Nå er det ikke alt vi kan si med sikkerhet, heller ikke hvor alle morkaker vil ligge etter hvert som livmoren vokser og morkaken følger med. Noen blir imidlertid liggende foran fødselskanalen, og da er det ingen annen utvei enn keisersnitt. Jeg vil tippe at du skal til kontroll igjen.
Det er veldig godt å vite hvor morkaken ligger.Før ultralydens tid var man livredd blødning i svangerskapet, nettopp fordi man ikke viste hva som var årsaken til blødningen. Med en forliggende morkake (som din), kan det komme småblødninger utover i svangerskapet etter hvert som det blir mer og mer sammentrekninger, kynnere, som beveger nedre del av livmoren.( Fleregangsfødende har ofte rikelig med kynnere) Sammen- trekningene øker sjansen for blødning fordi morkaken ikke er særlig tøyelig. Alle blødninger skal vurderes.
Den alvorligste formen for blødninger i svangerskapet er der større eller mindre deler av morkaken løsner. Dette er heldigvis sjelden. I blant kommer ikke blodet fra denne blødningen ut, men blir liggende mellom morkake og livmorveggen. Ofte vil kvinnen få konstante, kraftige smerter. Kanskje var det dette jordmor tenkte på med andre symptomer? Blødning sent i svangerskapet skal aldri ignoreres, men sjekkes raskt. Jeg håper ikke dette skremmer deg. Heldigvis går det helt fint med slike morkakeblødninger bare man søker hjelp med en gang. Er du fortsatt usikker, bør du snakker med jordmoren din igjen.
Hilsen Monica.