Spørsmål:
Jeg er en jente på 17 år, og fikk vite for 5 dager siden at jeg er gravid.. Det var ikke planlagt for meg og samboeren min, så det var et sjokk for oss begge. Jeg er ikke ferdig med utdannelsen min og det er ikke samboeren min heller, så vi er usikkere på hva vi gjør, om vi skal beholde det eller ikke.. Jeg er redd for at barnet er "sykt", fordi jeg gikk på p-piller før jeg fikk vite at jeg var gravid.. Jeg vet ikke om det er skadelig da? Jeg har blød siden jeg fikk vite at jeg var gravid. Jeg blør masse, men hva vill si hvor mye er masse.. Er utrolig bekymret og vet ikke om det er noe galt med meg eller med barnet.. Håper jeg får svar tilbake..

Svar:
Jeg vil råde deg og samboeren din til å ta kontakt med jordmor, fastlegen eller helsesøster der dere bor/går på skole. Det kan være veldig godt å dele tanker, få informasjon og kunnskap når man står overfor viktige valg.
Det er ikke uvanlig med blødning tidlig i svangerskapet. I forhold til mengde er det uvanlig å blø gjennom klær.
Man bør kontakte jordmor eller lege for en sjekk når man blødning.
Blødning betyr nødvendigvis ikke at det er noe alt med verken kvinnekroppen eller foster.
Ønsker dere alt godt!
Hilsen Monica.