Spørsmål:
Jeg har piercinger i brystvortene og jeg er nå 6 uker på vei. hva gjør jeg??? jeg har tatt de ut tidligere, og etter noen måneder begynner det og lukte ganske ille, jeg har fått beskjed av piercing studio, at det er såpe som blir liggende der.. vil jo ikke at det skal lukte! og jeg har ett stort ønske om og amme. Jeg spurte 5 piercing studior om man kan amme etter at man har tatt piercing. alle fem svarte ja. og nå er jeg usikker på om jeg får ammet, hadde aldri tatt pircing hvis det er tilfellet. m.vennlig hilsen Veronica N

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta de ut nå. Da får du lang tid på å få ordnet dette på beste måte før barnet kommer.
Om det er en fare for at såpe blir liggende å lukte, må du være svært nøye. Ikke bruke såpe på brystene, skyll svært godt og la vannet strømme gjennom evt. hull. Tørk godt. Bruk gjerne hårtørker og lufttør. Det er kjempeviktig.
Snakk med jordmor/fastlegen din om det lukter eller væsker for å få gode råd.
Jeg kan ikke tro at dette skal vanskeliggjøre amming for deg.
Lykke til!
Hilsen Monica.