Spørsmål:
Har vært småforkjølet og sløy i en periode og dette har påvirket melkeproduksjonen. Jeg har fått menstruasjon for første gang etter fødsel. Barnet er knapt 5 måneder. Hva skjer videre med min melkeproduksjon?
Er det vanlig at menstruasjon henger sammen med nedsatt melkeproduksjon?

Svar:
Svar: Det er vanskelig å si hva som er årsaken til at mensen startet igjen. Antagelig var dette ”tiden” du skulle få mens igjen, helt uavhengig av alle hendelser. Ofte kan det være slik at mensen kommer når kvinner slutter å amme, men du har vel ikke sluttet?
Det er også helt naturlig at melkemengden kan variere med dagsform, søvnmangel, trivsel o.s.v. Det har du sikkert merket gjennom disse mnd. Noen kvinner merker at melkemengden blir forbigående mindre i forbindelse med første mensen, mens andre ikke registrerer forskjell. Gi deg og barnet et par dager med ro og intensiv amming, og du vil merke at melkemengden øker igjen. Lykke til med den viktige innsatsen. Det er verdifulle dråper. Hilsen Monica.