Spørsmål:
jeg ønsker ikke å amme,ikke pga jeg er redd for at puppene skal bli hengete,men jeg ville heller foretrukket morsmelk erstatning.kan jeg velge selv om jeg vil amme eller gi flaske?tør ikke spør lege el jordmor o.m at alle sier man "må" amme hvis man kan...håper på svar for det er ingen andre jeg kan spørre!

Svar:
Det er helt opp til deg å bestemme over egen kropp. Ingen kan tvinge deg til å amme barnet ditt. Jeg vil likevel råde deg til å tenke nøye gjennom saken før du tar avgjørelsen. Du behøver ikke si til jordmor at du ikke vil amme, men kanskje nevne at du er litt usikker på om dette er riktig for deg.
Noen har opplevelser knyttet til kroppen sin som kan vanskeliggjøre denne nærkontakten med barnet. I slike situasjoner er det ekstra viktig å få hjelp.
Du kan også kontakte ammehjelpen anonymt pr. telefon og diskutere saken. Her kan du få viktig informasjon om hva du evt. velger bort. Vårt mål som helsepersonell er at brukerenen skal kunne ta et informert valg. Det betyr at du skal ha mye kunnskap og informasjon om emnet.
Ikke glem at om du velger bort ammingen kan du være en like god mor for barnet ditt.
Håper du finne ut av dette på en god måte.
Hilsen Monica.