Spørsmål:
Hei Monica! Under svangerskapet har puppene vokst litt, og det blir sagt at de vokser enda mer etter fødsel. Stemmer det? Jeg har ganske store bryst fra før, så da blir de jo kjempe store. Jeg lurer også på om de blir normale igjenn etter endt amming....Det er ganske tungt å bære .

Svar:
Det er riktig som du nå opplever. Brystene vokser i svangerskapet og gjør seg klare til den viktige oppgaven å ernære et barn. Etter fødsel når melken begynner å strømme på og produksjonen ikke enda er tilpasset barnets behov kan brystene føles store, spente og ømme. Men, dette endres fort. Det er ikke rikig at ammende kvinner går med tunge sprengte bryst hele ammeperioden.
Etter endt amming synes nok mange kvinner at brystene er slunkne og små. Kanskje høres det deilig ut for deg?
Du er sikkert også kjent med at kvinner foretar bryst reduksjon. Om det skulle være akelt er det lurt å vente til man er ferdig med å få barn.
Lykke til ammingen.
Hilsen Monica.