Spørsmål:
Hei Monica! Jeg trenger litt hjelp og råd. Har forsøkt å få informasjon så mange steder men førler jeg møter liten forståelse!! Jeg har etter 2 brystbetennelser og mye amme problemer bestemt meg for å gå over til MME. Hvordan kan jeg stoppe melkeproduksjon? På barsel ba de meg knytte en støttebandasje stramt rundt puppene og slippe opp så sjelden som mulig. Når jeg slipper opp kunne jeg tømme ut sprenger. Men når jeg slipper opp en puppene veldig harde, og dette er vel spreng?! Men jeg er livredd for å få en ny brystbetennelse!! Har du noe tips til å kutte produksjon samtidig som risikoen for betennelse er liten?! Håper på hjelp, for dette er veldig frustrende!!

Svar:
Den beste måten å stoppe produksjon av melk på er å ikke suge eller pumpe brystene, det vil si ikke stimulere melkeproduksjonen.
Da vil produksjonen stoppe helt av seg selv, etterhvert.
Det kan være melk i et bryst i svært lang tid etter at man ha sluttet med amming. (En kvinne på 55 år fortalte at det kom melk ut av det ene brystet da det ble presset hardt sammen under mammografi undersøklesen. Det var 20 år etter avsluttet amming.)
Om du får spreng kan du legge deg i badekaret og forsiktig klemme ut litt slik det verste trykket letter.
Altrenativt kan barnet hjelpe deg med dette. Redusere antall måltider pr. dag, f.eks. til morgen og kveld, senere bar et måltid.
Du sier ikke noe om hvor lenge du har ammet eller hvor gammel barnet ditt er.
Kvinner som får brystbetennelse rett etter hjemkomst fra sykehuset kan være smittet med  sykehus baktierier. Når kvinner behandles for brystbetennelse er første valg av behandlingen en type antibiotica (som ikke tar sykehusinfeksjon) Om kvinner får recidiv (gjentatt infekjon) kan det bety at en annen type antibiotica(bredere spekter) må brukes.
Om dette har vært din situasjon og du fikk riktig type behandling andre gang, er sjansen stor for at du kan amme resten av perioden komplikasjonsfritt
Jeg skriver dette fordi det er trist om du velger å slutte på galt grunnlag.
Morsmelk er viktig, og bør prioriteres de første 6 mnd.
Det er imidlertid bare du som kjenner hva som er riktig for deg og ditt barn.
Hilsen Monica.