Spørsmål:
Hei ! Vi har en 3,5 mnd gammel sønn. Mor full-ammer. Hun spiser tildels store mengder godis på kvelden. Har dette noen påvirkning på morsmelken og babyen vår ? Jeg synes han ofte virker våken etter mat også på natten, men det er både og. Ofte trøtt også. Vil tildels ofte ha mat. I starten av natten hver 3.time ,så hver 2.time , eller oftere mot morgenen. Kan det ha noe med sukker i melken å gjøre, eller er dette helt feil tenkt ? :) Bare lurte. Tusen takk for enhver tilbakemelding. ! PS. fant en linje i artikkelen : "Lær barnet å sove " av Maren Eriksen, redaktør Babyverden , der det står : "·Ikke gi barnet mye sukker like før leggetid (for de minste handler det om hvor mye av ditt inntak som når barnet, for eldre barn bør man unngå sukkerholdig saft, sjokolade og annet). " Utfra dette kunne jeg tolke kanskje at sukkerinntaket til mor, går over til babyen i melken ... (?). far

Svar:
Det er et svært relevant spørsmål du stiller. Jeg kan dessverre ikke gi deg et svar som er tufet på annet enn sund fornuft. En ernæringsfysiolg vil kanskje besvare det bedre. Men, jeg har nettopp deltatt på et ernæringskurs der det bl.a. ble snakket om søtsaker og ADHD barn. Forskning viste motstridende resultater i forhold til virkningen på barna.
Med hensyn til gotteri spising og morsmelk er det trist hvis mengden gotteri går på bekostning av viktig næringsrik mat som både mor og barnet trenger. Morsmelkens innhold er helt og holdent sammensatt av mors kosthold. Ammende kvinner har derfor et stort ansvar i å få i seg det aller beste. Det er helt riktig at det er grunn til å stille seg kritsik til hva mor forer barnet med. Derom mor er søtsulten kan det vær en ide og finne gode natrulige søtsaker som frukt, nøtter, rosiner ol.
Nattmåltid, opptil flere er forøvrig helt normalt og nødvendig for småtasser som deres.
Hilsen Monica.