Spørsmål:
Hei! Jeg venter mitt første barn og er nå i uke 37, og har vært i veldig bra form hele svangerskapet. For noen uker siden, piplet de første melkedråpene ut av brystene mine - veldig rart, men samtidig spennende. Jeg sjekker nå hver kveld at det fortsatt er noe der ved hjelp av håndmelking. For et par dager siden kom det plutselig en rødbrun væske ut av den ene poren i det venstre brystet, og det bekymrer meg litt. Dette har vedvart nå hver dag, men bare i det venstre brystet og kun ut av en pore. Dagen før dette startet, begynte jeg å ta tranebærkapsler pga bakterier i urinen, og de kapslene har jo en veldig kraftig rød farge. Kan det være at denne fargen har gått over i melken, eller er det noe annet? Bør jeg sjekke dette nærmere? Håper på svar. Mvh bekymret fisk 76

Svar:
Svar: Det er helt normalt at det kan komme væske fra brystvortene i svangerskapet. Noen kvinner opplever dette tidlig i graviditeten, mens de fleste nok vil nok oppdage dette mot slutten. Man bør ikke forsøke å melke ut eller på annen måte klemme ut denne væsken, snarere tvert i mot, la brystene være i fred. Det er også helt naturlig at væsken som kommer kan være rødbrun.
Er det ikke flott at kroppen nå gjør seg klar til den nye oppgaven som venter brystene? Lykke til videre!
Hilsen Monica.