Spørsmål:
Vår første barn er 5,5.måneder og jeg ønsker å bli gravid igjen, slik at det kanskje kan bli ca. 1,5-2 år mellom nr.1 og nr.2. Jeg har ikke fått mensen tilbake og bruker ingen prevensjon.
Er det mye større sjanse å bli gravid hvis jeg slutter helt å amme? Jeg har fullammet til nå, men han skal jo starte med litt grøt når han er 6 måneder og da går vel melkeproduksjonen noe ned? Hva er ditt råd til at jeg fortest mulig kan bli gravid igjen

Svar:
Svar: Hei mamma til 1!
Det var litt av et overskudd må jeg si! Det er nok størst sjanse for å bli gravid om du slutter å amme. Men hvorfor slik hastverk? Det lille barnet ditt har fortsatt stor gled og nytte av puppen og melken. Det er viktige stoffer i den som ingenting annet kan erstatte. Det er heller ingen som sier at barnet må ha grøt når han blir 6 mnd. Kun det beste er godt nok for småtasser, og har du godt med melk er det absolutt det beste.
Melkemengden behøver ikke gå ned om du starter med grøt. Det hele avhenger fortsatt av hvor mye og hvor ofte han suger.
Lykke til med barneflokken! Hilsen Monica