Spørsmål:
Hei. Jeg er gravid i uke 38 og har hatt problemer med kløe og stikkende smerte i begge bryst. Kløen er nesten konstant, mens smertene kommer i perioder. Brystene lekker en del dersom jeg prøver å lindre smerten. Tåler veldig lite kremer og ingen av de jeg tåler lindrer kløen i mer enn ca 10 min (til kremen/oljen har tykket inn). Er dette et vnlig problem som jeg bare må godta eller er det noe som må undersøkes? Har lagt det frem for min lege, men det virker ikke som hun tar meg på alvor...

Svar:
Jeg har dessverre ikke erfaring fra denne problemstillingen, men vet at kvinner kan oppleve stikkende smerter i brystene til og fra uten at noe er galt.
Det er veldig sjelden kvinner får problemer med brystene i svangerskapet.
I ammeperioden derimot kan både kløe og smerter oppstå.
Om du har veldig sart hud bør du være forsikitg med hva du smører på brystknoppene. Kan det være en reaksjon fra for tett Bh?
Det er heller ikke bra om du går med fuktighet rundt knoppene. Da kan de bli såre og gi gr bunn for bl.a. sopp.
Du kan f.eks. prøve med en soppdrepende salve et par dager. (Om det ikke hjelper slutter du)
Det finnes også ammepolklinikker på mange fødeavdelinger. Der har de spesialkompetanse som du kan trenge nå. Ta kontakt med fødeavd. der du skal føde og spør hvor nærmeste ammepol. er.
Håper du får god hjelp.
Lykke til!
Hilsen Monica.