Spørsmål:
Når mini kommer i november så blir det keisersnitt. Noe jeg lurer på er det med ammingen. Vaginal fødsel vil jo sette i gang hormonproduksjon for å få i gang ammingen. Og dette skjer jo vel ikke ved en keisersnitt. Jeg vil så gjerne amme dette barnet! Siden det ikke var så suksessfult sist så vil jeg kjempe enda mer nå. Så får å få igang melkeproduksjonen, kan det være lurt å starte å pumpe seg f.eks en uke før keisersnitte for å få igang produksjonen. Det er bare en tanke jeg har hatt at det kanskje kan være lurt. Er jeg HELT på bærtur????

Svar:
Du har alle muligheter  til å lykkes med ammingen selv om barnet forløses med keisersnitt. Hormonproduksjonen er ikke avhengig av hvordan barnet fødes. Hva du gjør etter at barnet er født kan være viktig. Du bør snakke med jordmor om dette i svangerskapet og si i fra der du skal føde hvordan du ønsker å ha det. Send gjerne et brev til fødeavdelingen.
På et Mor-barn vennlig sykehus har mor rett til å få barnet til seg etter et keriersnitt innen 1/2 time etter at hun kan forholde seg til det. Får du en epiduralbedøvelse vil dette være praktisk mulig,- til og med på opreasjonsbordet!
Da kan barnet få øve seg på å suge mens interessen og sugekraften er på topp og brystene blir stimulert på det tidspunktet de er aller mest mottakelig og får sterke signaler om å starte melkeproduksjonen.
Dersom dette ikke kan la seg gjennomføre  og mor ikke kan få barnet til brystet de første timene, er det lurt å stimulere brystene å¨andre måter. Man kan stryke, massere, rulle eller gni på brystknoppen, gjene utenpå sykehusskjorten. Dette kan evt. far gjøre om ikke mor orker eller klarer det selv. Alt er riktig så lenge brystknoppen svarer med å bli hard..
Når du forløses ved keisersnitt kan du be om at barnet legges på brystet under operasjoene dersom du er våken. Barnet skal legges slik at du kan se det inn i øynene. Du kan be om at barnet blir bragt til deg på overvåkningsavdelingen når du ønsker det, få ligge hud mot hud med deg så snart det er mulig, og bli hos deg så lenge du ønsker det. Du kan be om at far eller en anne sitter ved sengen din og tar ansvar for barnet. Du kan be om at du får hjelp til å la barnet suge ved brystet så snart det er klar til det, og be om hyppige ammehjelp fra første dag og videre dersom du ønsker det. Be om hjelp til alternative ammestillinger som ikke gjør vondt i operasjonssåret.
Du kan også be om mye hjelp og støtte og avlastning på barsel. Din jobb er å komme deg og å gi barnet bryst.
Med dette som utgangspunkt håper jeg du vil få en vellykket ammestart.
Hilsen Monica.