Spørsmål:
Hei Jeg venter nå mitt andre barn, og gleder med selvfølgelig masse til det. Men sist fikk jeg ikke til amming. Syntes det var utrolig vanskelig å få til når jeg har flate brystvorter. Babyen greide ikke å sutte tak i brystet, prøvde med skjold også, men hun ville ikke ta brystet da. Ble til at jeg pumpet meg i noen uker, men hadde mye sår og vonde vorter. Både babymunnen og pumpa tok liksom tak i brystvorta feil, slik at jeg ble veldig sår. Hvordan iallverden skal jeg greie å få det til neste gang. Finnes det noen gode måter for oss med flate vorter å få det til?

Svar:
Svar: Jeg skulle så gjerne gitt deg det ene gode svaret som løste akkurat ditt problem. Dessverre er det ikke slik. Problemer som dette kan være og er ofte sammensatte. Det viktigste er at du er supermotivert til å få det til denne gangen. Som annengangs mor har du et enda bedre utgangspunkt. Du er tryggere, vet hva du vil og hva som er viktig for deg og barnet.
Du bør snakke med jordmor du går til kontroll hos og høre litt med henne om hvilke muligheter du har til profesjonell hjelp der du skal føde. Det er faktisk det det også er snakk om. Å få den riktige hjelpen man trenger for å lykkes.
Ammehjelpen man være et godt og viktig alternativ nå. På www.ammehjelpen.no finner du deres hjemmeside. De har ammehjelpere med spesialkunnskaper knyttet til helt spesielle problemstillinger som for eksempel flate/innadvente brystknopper.
Lykke til med et viktig prosjekt!
Hilsen Monica.