Spørsmål:
Hei. Eg er 20 år gammel jente .Det er nå 5 mnd siden eg fødte mitt første barn, en liten nydelig datter. Min fødsel varte hele 2 døgn, eg gikk over 1 døgn med maserier, og låg en hel dag og en hel kveld, før jenta mi endeligt kom ut, med hjelp av sugekopp. Jeg låg hele dagen med lystgass, og epidural. Burde lystgass vere nødvendig når eg da fikk epidural? Etter fødselen har eg følt meg veldigt merklig i hele kroppen, som nok er påkjenning etter den harde fødselen, og eg har hørt at det tar lang tid før kroppen venner tilbake til det gammle( selv om kroppen aldri blir den samme som den engang var). Mitt problem er at eg har sånn flimmring for augene mine, til tider er det så gale at eg må legge meg, nesten som synet mitt forsvinner, ser veldigt uklart til tider. Eg blir uvell å redd.. nermere en angst følelse. Får hjertebank å skjelver til tider. Eg er utroligt lykkelig over å ha fått mitt første barn, men det sliter sånt forferdeligt på meg at eg har fått dette over meg, eg har aldri hatt ett enest eproblem med augene mine før. Tror du dette er noe som vil gå over av seg selv? Kjenner du til noen som har vert i samme situasjon som meg? Er dette vanlig? En venn kallte deg ammesyn, har hørt om ammetåke, men dette kan ikke vere det samme. MvH Maria

Svar:
Jeg har ikke hørt uttrykket før, men ser jo at  det kan ha en slags mening i at det kan ta på kreftene til mor å amme barnet.
Jeg har ikke erfaring med lignende symptomer, og vil råde deg til å ta kontakt med fastlegen din. Det kan være helt uskyldig og ha sin forklaring i f.eks. en lav blodprosent, eller være noe kroppen din prøver å si deg.
Siden du blir redd og nervøs av dette er det også en grunn til å søke hjelp. Det er ofte mye bedre å vite enn å gå i uvisshet.
Lykke til!
Hilsen Monica.