Spørsmål:
Hei! Jeg har nettopp sluttet å amme ettåringen min, og jeg er 6 uker på vei med nestemann. Jeg har tre unger fra før, og ammingen har gått veldig greit, bortsett fra det siste halvåret med minstemann. Det begynte med at jeg ble sår rundt den ene brystvorten - huden ble blank og stram og sprakk opp helt innerst ved vorten. Jeg brukte purelan, og dette lindret noe, men plagene ble ikke borte. Etter en tid fikk jeg også en sår flekk på den andre brystvorten, like under selve vorten. Jeg fortsatte imidlertid å amme, og ettersom vi etterhvert trappet ned til morgen og kveld, gikk det greit å holde på et år selv om det i perioder var sårt og vondt. Mellom ammingene var det akkurat som om huden flasset av der hvor jeg var sår og av og til klødde det. Nå som jeg har sluttet å amme, er det blitt mye bedre, men huden har fremdeles en tendens til å flasse av der hvor jeg hadde de såre flekkene og det klør innimellom. Kan du ved hjelp av denne beskrivelsen si noe om hva det kan være? JEg er litt engstelig for at jeg kan ha fått vedvarende eksem og at dette vil skape problemer når jeg skal amme barnet jeg venter nå. Må også nevne at jeg har hodebunnspsoriasis.

Svar:
Det er dessverre svært vanskelig å gi gode råd angående hudproblematikk. Det MÅ sees.
Men, det høres ut som om dette problemet oppsto med siste barn. Stemmer det? I tilfelle kan det være knyttet til her og nå og vil således ikke nødvendigvis bli et nytt problem.
(Noen kvinner får sopp i brystknoppene. Det lar seg behandle.)
Du har måneder til å roe huden. Sommersolen kan være til god hjelp i små posjoner.
Vil ellers råde deg til å snakke med  jordmor/helsesøster eller fastlegen om dette dukker opp igjen, evt. ikke lar seg lege i løpet av svangerskapet.
Svært mange har stor glede av aloe vera produkter til vanskelig hud og sår som ikke vil gro, men se etter at produktet er kvalitet stemplet. Det sikrer deg et godt produkt.
Lykke til med svangerskapet!
Hilsen Monica.