Spørsmål:
Hei, jeg vet at brystene vokser en del når man blir gravid, men er det normalt at en må opp to BH-størrelser? (Etter avsluttet amming, altså.) Før jeg ble gravid brukte jeg B-cup, nå må jeg ut og kjøpe D-cup...
Er det normalt? Jeg var ferdig med åtte måneders amming for 6 uker siden, er det mulig at melken fremdeles ikke er helt borte?
Til slutt: Til min store frustrasjon henger brystene mye mer enn før, da var jeg faktisk veldig fornøyd. Vil eventuelle senere amminger gjøre det desto verre, eller er det første ammeperiode som "ødelegger de faste, fine" en gang for alle? (Kanskje et uvanlig og "prippent" spørsmål, men for meg betyr det mye for selvtilliten.)
Håper på og takker for svar/gode råd.

Svar:
Hei
Lene!
Dette er like individuelt
som med så mye annet i kvinners liv.. Oppskrift og fasitsvar finnes ikke. De
fleste opplever nok at brystene har forandret seg etter svangerskap og
ammeperiode. Den største forandringen skjer imidlertid i graviditeten, i første
svangerskap. Den livgivende melken
er helt nødvendig for avkommet, og melkekjertlene vokser.
Etter avsluttet
ammeperiode synes nok de fleste kvinner at brystene er forandret. De”fyller” seg
litt igjen etter hvert og vil nok normaliseres, om ikke helt til
ikke-gravid-tilstand.
Øvelser kan være til god
hjelp!
Jeg håper eventuelt tap
av selvtillit pga. forandringer av brystene kan kompenseres ved at du er blitt
mor. Hilsen Monica.