Spørsmål:
Hei! Jeg har en datter på 11 mnd som jeg ammer. Hun ammes ca kl 18 på kvelden, sover til ca 6 på morgenen,og får pupp igjen da. Senere utover dagen får hun det hun vil. Kan ammingen fungere som prevensjon? Jeg har prøvd å bli gravid igjen i 5 mnd nå, men uten å lykkes... Begynner å bli bekymra.... Takk for fin side, og håper på raskt svar...

Svar:
Så flott at du har krefter til et nytt svangerskap allerede. Du skriver ingen ting om mensen din er tilbake. Regelmesig mens er alltid et godt utgangspunkt for graviditet. Nå kan man godt bli gravid på første syklus og således ikke få mens igjen mellom svangerskapene.
Forskning viser at amming er god prevensjon i de første 6 mnd. dersom man fullammer. Det betyr at barnet kun får pupp, og inkludrer nattamming. (Det innebære også flere nattmåltider for å holde hormonspeilet høyt og unngå egglsning.)
Jeg kan således vanskelig se at amming kan være hele årsaken til at du ikke er blitt gravid. Av og til er ikke kroppen klar selv om hodet og viljen er klar.
Nyt dagene med datteren din, bygg deg opp igjen fysisk og mentalt og la det som skje skje!
Takk for hyggelig tilbakemelding!
Lykke til videre. Husk Folat.
Hilsen Monica.