Spørsmål:
Jeg er gravid i 30 uke. Har en liten jente på 11 mnd som jeg ammer. Har lest at det er greit å amme gjennom hele graviditeten, men jeg opplever å få kraftige kynnere. Kan disse kynnerne fremskynde fødselen?

Svar:
Jeg vil ikke tro det om du fødte til terminen forrige svangerskap og alt ellers var ukomplisert.
Det er helt naturlig for deg som fleregangs gravid å ha rikelig med kynnere.
Jeg er ikke kjent med om det er gjort forskning på dette, men kan si at
det er lite som virker på en umoden mormunn. En moden mormunn derimot vil nok kunne la seg påvirke av kynnere .
Snakk med jordmor/fastlegen du går til kontroll hos. Sammen kan dere vurdere og finne ut av hva som er best for deg.
Lykke til som to barns mor!
Hilsen Monica.