Spørsmål:
Hei! Et spørsmål om man trenger/bør amme da man har operert inn silikon i brystene. Er det rart om man har med morsmelk tillegg på sykehuset? Er så redd for kapseldannelse, at jeg vurderer å ikke amme pga.det. Lurer på dette da jeg ikke har lyst å operere de ut igjen. Håper du kan svare meg på dette, da jeg er veldig nervøs.. Har sendt inn en gang før, men du har ikke svart på dette. Og det er litt viktig for meg.. Mvh Emma

Svar:
Det er du som bestemmer over din kropp og dine bryst. Det er også du som bestemmer om du ønsker å amme eller ikke. Selvfølgelig kan du ta med morsmelktillegg til sykehuset.
Jeg har dessverre ingen erfaing med evt. kapsledannelse i forbindelse med ammimg. Det bør du ta opp i forkant med fastlegen din, kirurgen som opererte deg eller med fødeavdelingen om de kan si noe om problemstillingen.
Det har vært en hel annen diskusjon knyttet til silikon som du kanskje har fulgt med på, som har gått på om det er helseskadelig for barnet med morsmelk fra bryst med silikoninnlegg.
Det er høyst usikkert om morsmelk fra et bryst med intakt silikonprotese inneholder silikon, og om dette i så fall er helseskadelig. Derimot er det helt sikkert at det er helsemessig gunstig både å få og å gi morsmelk. Kvinner med silikonproteser rådes derfor til å amme. Dette er konklusjoen i dag blant rådende eksperter verden over.
Jeg vet at det er sjelden å oppleve ammeproblemer etter innsetting av proteser. En del kvinner må regne med å amme ekstra ofte i begynnelsen på grunn av litt liten lager plass.
Så godt som alle kvinner i dag ammer barna sine. Jeg sier dette slik at du kan forberede deg godt på følelser som kan komme om du velger det bort.
Om det bare er på grunn av en mulighet for kapseldannelse synes jeg du bør gå grundig til verks for å finne ut av dette før du føder. Det ville være trist om du i ettertid fant ut at sjansene var ørsmå, og du hadde valgt bort ammingen.
Lykke til med innspurten.
Hilsen Monica.