Spørsmål:
tok keisersnitt sist gang og fikk ikke til amming noe jeg ønsker sterkt. Blir et keisersnitt til og lurer på om du har noen gode råd?

Svar:
Du har et flott utganspunkt, både fordi du ønsker sterkt å få det til og fordi du er andre gangs mor. Det er som dag og natt i forskjell. Det meste har du gjort før. Denne gangen vet du hva du vil gjøre annerledes, hva som fungerte bra o.s.v. Det vi si at du har en trygghet som en førstegangs mor vanskelig kan ha.
Du spør om råd, og jeg vil med en gang stimulere deg til å tenke positive tanker om deg selv. Dette får du til! Det er helt naturlig for kvinner å amme. Det vil du også gjøre.
Dessverre får ikke alle den støtten og veiledningen de fortjener der det oppstår startvansker. Det kan se ut som kvinner  med keisersnitt av og til trenger litt lengre tid på å få melkeproduksjonen godt i gang. Det var kanskje det du opplevet forrige gang.
Be om råd og hjelp på barselavdelingen.
Skaff deg god litteratur, og les deg opp nå på forhånd. Snakk mye med jordmor på svangerskaps kontrollen og del erfaringer og tankene dine med henne. Prøv å få tak i hva som gikk galt sist.
Snakk med partner og evt. nær familie og fortell om dine ønsker. Du kan ha behov for deres støtte. Da er det viktig at den gis på en god måte og ikke slik at det også kan bli en belastning for deg.
Ammehjelpen kan og være til hjelp og støtte.
Til sist vil jeg si: Stol på kroppen din. Sjansen for å lykkes denne gangen er STOR, og mye større enn for å mislykkes. Ikke sammenlign deg med noen. Enkelte kvinner er store melkeprodusenter, mens andre produserer mindre mengder og forer barna oftere.
Ønsker deg lykke til!
Hilsen Monica.