Spørsmål:
Hei! Jeg har en baby på 2,5 mnd. Nå har jeg mistanke om at jeg kanskje er gravid. Jeg har hatt en blødning ca 5 uker etter at jeg fødte, men trodde dette var en del av renselsen. Siden jeg fullammer trodde jeg ikke jeg kunne bli gravid enda, og har derfor ikke fått begynt med p-piller. Vi ønsker oss et barn til, men ikke så tidlig som dette. Men jeg kan ikke klare ta abort. Hvordan vil det påvirke kroppen min dersom jeg er gravid igjen så tidlig? Hvordan vil det påvirke babyen jeg har, med tanke på amming. Og hvordan vil det at jag ammer eventuelt påvirke fosteret? Er det større sjanse for at kroppen avstøter forsteret når man ammer? Jeg vil bli utrolig glad for svar, og informasjon om hva jeg kan vente meg. Det er ikke mye informasjon om dette.

Svar:
Det er ingen ting i veien for å at du kan amme barnet ditt samtidig som du bærer frem et nytt lite barn. Det er i tilfelle du/kroppen din som må bære evt. belastninger. Det blir derfor svært viktig med et regelmessig liv. Nok søvn og hvile, et næringsrik kosthold og nok mosjon.
Dette har kvinner gjort før deg, og vil gjøre etter deg. Under andre himmelstrøk er det en del av kvinners hverdag.
Lykke til med god egensomsorg.Si ja takk til alle som vil avlaste deg og lytt til kroppen din.
Hilsen Monica.