Spørsmål:
Vi har ei lita jente på snart 10 mnd. Ho sitter støtt som et fjell beveger seg fremover for å hente leker og reiser seg opp igjen. (setter seg ikke opp selv) Men magen er ikke noe populært, rulle har ho aldri gjort. Er hos fysioterapeut, men føler ikke at det hjelper. Hva kan jeg gjøre for å stimulere henne til å rulle og prøve å åle, blir jo sint og frustrert hver gang jeg legger henne på gulvet, så da har det liten misjon. har to søtre på 5 og 8 år som er flink til å hjelpe henne på gulvet, både positivt og negativt, for de bringer lekene til henne.. Håper på svar, for jeg vil så gjerne hjelpe henne.

Svar:
Hei Marianne !
Det høres ut som jenta de beveger seg bortover på baken og på den måten kommer seg dit hun vil. Hun ser nok ikke behovet for å bevege seg rundt i åle/krype stilling, så jeg forstår frustrasjonen hennes. Mens du ønsker at hun skal få en best mulig utvikling av motorikken. Det er en kjemperessurs å ha to storesøstre som så gjerne vil hjelpe henne. Ofte ser jeg at babyer er mer utholdende i lek med eldre barn. Prøv å få "øvelsene" til å bli lekbetont. La storesøstrene krype på gulvet sammen med lillesøster. Rull rundt sammen med henne. Bruk ball. Skaff deg en leketunell som hun kan lokkes til å kravle gjennom. Bare fantasien setter grenser for hva dere kan gjøre.
Lykke til !
Hilsen Synnøve