Spørsmål:
sønnen min på 3,5 mnd hater å ligge på magen. han har ved et par anledninger snudd seg over på magen selv, og begynt å hylskrike etter ca 1 minutt. han har tidligere vert endel plaget med luft i magen, kan det ha noe med det å gjøre? pliz svar meg.

Svar:
Hei
Fortvil ikke. Du er i godt selskap. De fleste spebarn rundt 3 måneders alder mistrives med å ligge på magen. Jeg tror ikke luft i magen er en del av problemet.  Faktisk roer mange spebarn plaget med luft i magen seg når de legges på magen.
Alle foreldre får nå råd om å legge spebarnet på ryggen fra fødselen av når det sover. Antall krybbedød har gått kraftig ned etter at spebarn ble lagt på ryggen når det sov. Dette er jo gledelig og vi bør derfor fortsette med det.
Ulempen kan være at spebarnet da får mindre erfaring med å ligge på magen og "styrketreningen" for rygg/nakkemuskulaturen som tidligere skjedde automatisk blir nå redusert. Når barnet da begynner å rulle over eller blir lagt på magen er dette en uvant og krevende stilling. Hodet er stort og tungt i forhold til kroppen, musklene er ikke så sterke enda og tyngdepunktet er langt fremme ved brystet.
Trøst deg da med at øvelse gjør mester og mange små "treningsøkter" er bedre enn få lange. Små hjelpetriks kan gjøre treningen lettere som å rulle et håndkle eller teppe under brystet og legge et speil eller spennende leker som han kan se på. Ingenting er mer underholdende enn en mamma eller pappa eller søsken som ligger på magen foran barnet. Det er utrolig hvor lenge de kan holde ut da.
Bruk alle muligheter til å legge ham på magen. Han kan ligge på magen på lårene dine eller på din mage når du slapper av i sofaen og under stell.
Etterhvert vil du merke at utholdenheten øker og om et par måneder begynner han kanskje å bevege seg og da blir alt mer spennende.
Lykke til!
Hilsen Synnøve