Spørsmål:
hei... Jeg har en jente på 2,5 år som har vært suuuper flink å gå på do i noen uker... ingen uhell... kunn bleie om natta! i HELGEN har hun plutselig sluttet å ville på DO, sier ikke fra, tisser på seg... Hva skal jeg gjøre? La henne begynne med bleie igjen om dagen å se om hun vil slutte selv igjen? Er det trass som gjør at hun ikke vil eller??? frustrert mamma... :)

Svar:
Hei frustrert mamma
Det er mulig at det er trass eller kanskje engstelse for noe som har skjedd. Prøv å finne ut av om det er noe som plager henne.
Uansett årsak tror jeg det er lurt at du ikke lager noe oppstyr rundt dette. Snakk med henne og spør hvordan hun vil ha det. Vil hun ha på bleie en stund til så la henne få lov. Da tror jeg det ikke vil gå lenge før hun spør om å få ta den av igjen.
Skjer det uhell så prøv å la vær å skjenne på henne. Husk at mange er 3 år før de er tørre på dagtid.
Faren ved å fokusere for mye på uhellene og gi negativ tilbakemelding er at det kan låse seg og bli et langvarig problem.
Lykke til!
Hilsen Synnøve