Spørsmål:
Hei! Jeg har en datter på tre år. Hun elsker å tegne, men tegner bare "kluss". Hun er veldig opptatt av å fortelle hva hun tegner, men det ligner så absolutt ikke på noe som helst. Når er det vanlig at barn kan tegne noe forståelig? Er det unormalt at barn på tre år ikke kan skrive forbokstaven sin.? Ser at flere barn på samme alder i barnehagen både tegner mennesker og skriver forbokstaven sin. Blir litt bekymret... Hilsen Jannemor

Svar:
Hei Jannemor
Så flott at datteren din liker så godt å tegne og har god fantasi. Det er lurt å utforske sammen med henne og spørre henne om å fortelle hva hun tegner. Det viktigste er gleden over å tegne, ikke resultatet. Bokstaver er heller ikke viktige enda, det kan komme når hun viser interesse for det. Hun bør få ros og anerkjennelse for innsatsen.
Når det gjelder hva som er vanlig i den alderen varierer det veldig. Snakk med førskolelæreren i barnehagen. Hun ser datteren din daglig og kan følge med på utviklingen hennes på flere felt. De fleste barnehager tar en kartlegging av utviklingen som heter TRAS ved tre års alder.
Hilsen Synnøve