Spørsmål:
Jeg har en sønn på 1 år. Han sitter stødig,mn reiser seg ikke opp til sittende stilling,krabbing eller stående. Han ligger på magen og drar seg bakover og rundt seg selv,og på den måten får han beveget seg litt,men det er jo ikke mye.. Han har vært mye syk,så har vært dårlig med mageligging da han ikke vil ligge slik så lenge så ble en del sitting på han da,og jeg har en eldre sønn som også trenger litt hjelp. Han lå fint på magen fram til han var ca 8 mnd,da ble det liksom stopp også. Har de to siste ukene begynt med krabbestilling,men jeg ser det er litt vanskelig for han enda..løfter rompa opp litt,men bena er vanskelig å trekke oppunder seg. Han er ellers i normal utvikling,og helsesøster sa ingenting på 1 års kontrollen,bare att jeg måtte legge han på magen.. Har du noen tips for att jeg og gutten kan tren litt på krabbing,eller bare kommer det av seg selv? Han har jo blitt så stor nå,og vil utforske verden,så ligge på gulvet er noe herk nå..mener han. Jeg prøver og prøver,men kanskje jeg ikke prøver hardt nok...?

Svar:
Kjære deg,
Så flott at du prøver å la ham bevege seg på gulvet. Ut i fra det du skriver så er han i full gang med de vanlige utviklingstrinnene, selv om han er forsinket i forhold til det vi forventer for alderen. Sykdom og bli satt i sittende stilling evt i gåstol stopper opp den normale motoriske utvikling. Legges forholdene til rette med barnesikkert rom, stødige møbler å reise seg opp etter og noen spennende leker og strekke seg mot vil den normale motoriske utviklingen som regel gå av seg selv. Det som er viktig er å prøve å unngå å sette ham opp på gulvet, sett ham heller i en barnestol ved måltidene. Blir han utolmodig kan du hjelpe ham ved å sitte på gulvet og oppmuntre ham til å bruke deg som klatrestativ, men la ham dra seg opp selv. evt krype sammen med ham på gulvet. Sakte, men sikkert vil gleden over mestring og bevegelse ta over og han vil få en stødig, sterk og god motorikk.
I noen tilfeller kan det være fysiske årsaker til forsinket utvikling, jeg vil derfor råde deg til å ta kontakt med helsesøster og be om å få en vurdering av en fysioterapeut.
Lykke til !
Hilsen Synnøve