Spørsmål:
Min datter på snart 10 mnd tar ikke skritt og er veldig svak i føttene. Hun ble født ca 5 uker før termin. Hun viser ingen tegn til å ville reise seg, og sitter heller ikke helt fjellstøtt. Har god krypeteknikk og kommer seg raskt fremover. Er det noe vi bør gjøre for å stimulere henne videre? Hilsen bekymret mamma...

Svar:
Hei Kirsti !
Siden din datter er født ca 5 uker før termin regner vi hennes motoriske modenhet til å være rundt 8 1/2 mnd. På det tidspunktet forventer vi ikke at de skal vise tegn til å reise seg eller ta noen skritt. Faktisk er hun tidlig ute som allerede krabber. Det er like normalt at barnet skyver seg bakover eller framover eller går i sirkel rundt seg selv rundt 8-9 mnd. Faktisk regner vi det som normalt at de ikke har oppnådd ferdigheten å reise seg ved egen hjelp og går fritt før ved 15 mnd.
Det viktigste du kan gjøre er å ha stødige møbler som hun kan dra seg opp etter når hun er moden for det og ellers barnesikkert rom. Du kan også oppmuntre henne ved å sitte på gulvet og la henne bruke deg som klatrestativ, bare pass på at du ikke hjelper henne ved å dra henne opp. Hold henne i hendene og la henne dra seg opp selv.
Men du skriver også at hun er veldig svak i føttene. Er du bekymret råder jeg deg til å be helsesøster henvise til fysioterapeut for en vurdering.
Hilsen Synnøve